Wat is het fijn om te weten dat Jezus jouw vriend wil zijn, en jou wil helpen! Dat is de boodschap voor de kinderen van 3-5 jaar, in een online uitzending van BrunstadTV, in samenwerking met BCC Media uitgevoerd door CGN.
BCC Media verzorgt diverse programma’s voor het online kanaal BrunstadTV met inspirerende en geloofsversterkende inhoud, waarbij zij samenwerking zoekt met gemeenten wereldwijd. Op de vraag of het mediateam van CGN drie afleveringen voor de jongste kinderen wilde verzorgen, zeiden we graag ‘ja!’ Inmiddels staat de eerste aflevering online, die is nagesynchroniseerd naar maar liefst dertien talen voor kinderen in de hele wereld.
Kernachtige boodschap voor jonge kinderen
De afleveringen duren ongeveer twaalf minuten en hebben een kernachtige boodschap, waarvan de eerste gaat over Jezus, die zo graag de mensen helpt. Dat blijkt wel uit het Bijbelverhaal van de zieke man, die door zijn vrienden bij Jezus wordt gebracht. Ze laten hem zakken door een gat in het dak van het huis waar Jezus is. De ruimte is vol met mensen, maar Jezus heeft alle aandacht en liefde voor de zieke man en ziet zijn geloof in Hem. Hij maakt hem weer beter! (Markus 2)
De kinderuitzending bestaat uit een animatiefilm van BCC Media, aangevuld met enkele christelijke kinderliedjes. De onderdelen worden op een vlotte manier aan de kinderen overgebracht op een aansprekende locatie: een boerderij in Zuidschermer. Tijdens de opnamedag voor de eerste aflevering neem ik een kijkje op de set, en spreek ik enkele leden van het team dat de uitzendingen verzorgt.
“De grootste uitdaging is om de boodschap heel eenvoudig, in kindertaal over te brengen, ” vertelt Emmy, die voor deze afleveringen de rol van presentatrice op zich heeft genomen. “Dit zijn kinderen die eigenlijk nog te jong zijn voor de kindersamenkomsten, en ze kunnen nog geen Bijbelteksten lezen. Ik vind het heel mooi om al heel jong het Woord in hun hart te kunnen planten, om hen te vertellen dat ze altijd naar Jezus kunnen gaan en dat Hij hun vriend is.”
Bekijk de hele uitzending hier: Je kan altijd naar Jezus gaan
Leuke set met puppy’s, kippen en konijntjes
Emmy krijgt in de aflevering gezelschap van twee vrolijke meisjes: Lina en Annette. “Ze zijn nog maar vijf, dus het is best een uitdaging om hen bij zulke opnames te betrekken. Het opnemen van de onderdelen vraagt natuurlijk best wat herhaling, maar ze doen het heel goed!”
Diezelfde ochtend hebben Lina en Annette ook een paar kinderliederen ingezongen in een studio, waar ze samen met hun ouders goed voor hebben geoefend. Als ik vraag wat zij het leukste vinden aan deze dag, dan zeggen ze direct: spelen met de puppy’s en de kippen en konijntjes voeren! En daar is genoeg ruimte voor tussen de bedrijven door.
CGN-producties door vrijwilligers
Het is niet de eerste keer dat CGN bijdraagt aan een internationale BCC-productie; zo heeft CGN vorig jaar een zondagsschoolaflevering voor BrunstadTV mogen verzorgen. Ook voor de gemeenteleden in Nederland heeft CGN Online verschillende uitzendingen geproduceerd, vooral in de coronaperiode. Daarover spreek ik met Julia, die als vrijwilliger bij vele producties betrokken is geweest.
Als floormanager is Julia de communicatieve spin in het web, die verstand heeft van wat nodig is tijdens de opnames en de disciplines samenbrengt. Ze vertelt: “Ik ben de contactpersoon tussen de producent en de techniek, en daarnaast hebben we ook nog een regisseur bij de techniek. Zo’n opname als vandaag is kleinschalig, en communiceren is dan heel makkelijk. Maar zeker als het groter is, bijvoorbeeld een studio-uitzending, dan heb je iemand nodig die zorgt dat iedereen alle informatie heeft die nodig is.”
Opbouw via het beeldscherm
Julia is al zes jaar betrokken bij diverse CGN-producties. “Dat begon met SongMission-avonden tijdens de Meiweek, en het opnemen van andere samenkomsten tijdens de landweekenden. In de coronaperiode zijn daar veel studio-opnames bijgekomen. Er is een groot verschil tussen liveproducties en studio-opnames, je moet aanvoelen wat er nodig is. En natuurlijk moet je het ook echt leuk vinden, want we maken lange dagen. Het is best een uitdaging om dit naast mijn fulltime baan te doen.”
Die uitdaging gaat ze graag aan: “Zelf heb ik zoveel gehad aan zulke uitzendingen! Ik vind het heel normaal om daar ook mijn steentje aan bij te dragen. En helemaal in coronatijd, toen veel mensen thuis moesten blijven, dan is het heel gaaf om dit te mogen doen. Het gaf mij gelegenheid om toch in contact te zijn met anderen, en je weet gewoon hoe blij mensen zijn dat ze dit thuis op hun beeldscherm kunnen bekijken voor hun eigen opbouw.”
Digitaal zendingswerk
“Het is ergens wel gek: aan de opnames voor mediaproducties gaan weken voorbereiding vooraf, en dan kijken mensen het straks in bijvoorbeeld een half uur tot anderhalf uur,” zegt Julia. “Maar het mooie van zulke producties is dat ze op meer manieren kunnen worden ingezet, bijvoorbeeld via YouTube. Ik zie het als zending: dat begint allereerst als je de deur uitstapt, in je eigen leven als christen, maar dit is extra. Daar werk ik graag aan mee!”
Net als veel andere producties staat ook deze kinderaflevering online, en is daarmee te bekijken door kinderen in de hele wereld. In november wordt een volgende kinderaflevering voor de kleintjes uitgezonden, en in december volgt een kerstspecial, beide verzorgd door het mediateam van CGN.