BCC Zendingsfeest 2021: ”Onze digitale toekomst”

De discipelen en Paulus hebben een enorm werk verricht door het leven en de leer van Jezus te verspreiden. Ze werden echter begrensd door tijd, plaats en gebrek aan technische hulpmiddelen. Vandaag de dag is de kans om het evangelie te verspreiden een muisklik bij ons vandaan. Brunstad Christian Church (BCC) is van plan deze kans te benutten.

Met die woorden werd het zendingsfeest geïntroduceerd tijdens de Pinksterconferentie van BCC, die ook werd gevolgd door veel gemeenteleden uit CGN. De uitzending had het thema “Onze digitale toekomst”. Het evangelie van Jezus is een boodschap die alle mensen moeten kunnen horen, en vandaag de dag is het heel anders gesteld met de technische en fysieke mogelijkheden dan een paar generaties geleden.

Daarom is er nu veel aandacht voor digitale communicatie. De kijkers hoorden hier meer over tijdens een online zendingsfeest dat als afsluiting werd gepresenteerd na een inspirerende pinksterconferentie.

De digitale ontwikkeling gaat door

Het feest werd uitgezonden vanuit een virtueel universum, namelijk vanuit Jeruzalem in het jaar 33 na Christus. Dat gebeurde met behulp van een grote greenscreen-studio die in de weken voor het feest werd gebouwd. Jeruzalem was ook de plaats waar de discipelen de Heilige Geest ontvingen op de Pinksterdag, waardoor zij in staat werden gesteld om het werk te doen dat Jezus hun had opgedragen: ga erop uit en maak alle volken tot mijn discipelen.

Dit was het decor voor diverse inspirerende bijdragen waarin we verdere plannen voor het zendingswerk in BCC Media te horen kregen. De studio liet ook duidelijk de mogelijkheden zien die in de moderne communicatietechniek liggen.

Nieuwe studio-ervaringen: Tijdens het feest werden de kijkers mee terug genomen naar het jaar 33 na Christus in Jeruzalem. Zo zag het eruit tijdens de opname. Foto: BCC Media

Groot samenwerkingsproject – biedt veel kansen in de toekomst

“Het produceren van deze uitzending was een heel boeiend proces, waar met diverse professionele groepen werd samengewerkt,” zegt Elise Schöll, regisseur van het feest. “Alles, vanaf het timmeren van de studio tot en met regie, productie van film en muziek, en het organiseren van een groot 3D-universum, gebeurde in korte tijd. We hebben nu een studio die in de toekomst gebruikt kan worden in een aantal nieuwe producties, en dankzij een goede samenwerking hebben we ons doel bereikt.”

De nieuwe communicatietechniek zal helpen om  nieuwe en jongere doelgroepen met het evangelie te bereiken. Naast dat jonge mensen op een andere manier worden bereikt met de Bijbelse boodschap, zal het ook worden gebruikt in het zondagsschoolwerk.

De studio liet verschillende mogelijkheden zien die in de techniek zitten. Swipe om meer foto’s te zien. Foto: BCC Media

Ervaar de Bijbel in 3D

Maar hoe krijg je de jeugd van tegenwoordig in deze tijd geïnteresseerd voor de Bijbelse boodschap? Waarom niet gewoon de Bijbel op dezelfde manier lezen als altijd? Dat was de vraag die de presentator van de avond stelde toen hij een spannende innovatie introduceerde waar BCC Media aan werkt.

Eén ding is duidelijk: om jongeren te bereiken, moet je op de platforms zijn waar zij ook zijn. Hierdoor kan de boodschap van de Bijbel op een nieuwe manier aan jongeren worden overgebracht.

Een arena die tegenwoordig over de hele wereld in opkomst is, is gaming. Volgens Amerikaanse studies speelt maar liefst 70% van de jongeren computerspelletjes*. Als je naar alle leeftijdsgroepen kijkt, groeit het aandeel gamers wereldwijd en naar schatting zal tegen 2023 maar liefst 40% van de wereldbevolking videogames spelen.

Dat is de reden waarom BCC Media het afgelopen jaar heeft gewerkt aan het nabootsen van een 3D-replicatie van Jeruzalem van 3000 jaar geleden. En met behulp van gamingtechnologie kan de boodschap van de Bijbel direct op het scherm worden overgebracht – waar je ook bent en in welke tijdzone je je ook bevindt. Je kunt alleen spelen, of met anderen, en de mensen ontmoeten waarover de Bijbel vertelt. De boodschap van Jezus wordt zo rechtstreeks aan de speler overgebracht.

3D-replicatie van Jeruzalem 2000 jaar geleden. Hier kunnen jonge mensen de tijd waarin Jezus leefde onderzoeken en leren kennen, en meer te weten komen over het evangelie (swipe om meer te zien). Foto: BCC Media

“Het wordt heel gaaf om meer te leren over de verhalen in de Bijbel”

Zondag werden voor het eerst live beelden getoond van een demoversie van het spel, en in een film zagen we jongeren in Noorwegen en Canada het spel uitproberen. Ze moesten opdrachten oplossen, en de tijd en de mensen leren kennen waarmee Jezus omging. Ook konden ze zien en horen hoe Hij zelf de diverse situaties waar hij mee te maken kreeg beoordeelde.

De jonge mensen waren enthousiast over wat ze zagen. Ze vertelden hoe de effecten indruk op hen maakten, en dat ze ernaar uitkeken om meer te leren over de geschiedenis en de betekenis van Jezus’ leven:

“Ik voel me bevoorrecht. Het wordt heel gaaf om meer te leren over de verhalen in de Bijbel. Ik heb genoten tijdens het spelen, en ik kijk ernaar uit dat de hele game uitkomt,” zegt Thomas.

De productie bevindt zich nog in de opstartfase. In 2022 is het de bedoeling dat er een testversie van de game gelanceerd wordt. Als het spel volledig wordt gelanceerd, is de doelgroep jonge christenen over de hele wereld – iedereen die kwaliteitsproducten wenst voor geloofseducatie en entertainment.

Bekijk hier hoe de jongeren het spel testen:

Bloei op de zondagsschool

Terwijl de focus op jongeren met volle kracht doorgaat in BCC Media, wordt er een actie gelanceerd om het lokale zondagsschoolwerk een boost te geven. In de toekomst zal daarom nauw worden samengewerkt tussen de lokale gemeenten en BCC Media (ook met de CGN-gemeenten in Nederland, red.).

BCC Media heeft het afgelopen jaar al grote vooruitgang geboekt in haar werk. Diverse animatieseries, zondagsschooluitzendingen en inhoud voor tieners werden op hun YouTube-kanaal gepubliceerd. Nu wordt het doel  om de verkondiging in lokale zondagsscholen over de hele wereld te versterken verder uitgewerkt. Als onderdeel hiervan zal een coördinator worden aangenomen voor het zondagsschoolwerk, die centraal de schakel vormt tussen de lokale gemeenten en de mediaproductie.

Tijdens de uitzending van het zendingsfeest benadrukte Kåre J. Smith het belang van het werken met kinderen en dat je je moet bekommeren om degenen die in de gemeenten opgroeien. Eén van de centrale doelen hierbij is dat iedereen warmte en goedheid moet ervaren, zodat ze ongeacht hun latere keuze kunnen terugkijken op een fijne tijd in de geloofsgemeenschap. Door zorgzame mentoren, de nodige activiteiten en een inspirerende manier om Bijbelverhalen te delen, zal het geloof, de veiligheid en de liefde van Jezus een goede basis hebben zodat kinderen Jezus als vriend kunnen hebben.

Nieuwe technologie biedt veel mogelijkheden in het zondagsschoolwerk. Hier van het zingen van de kinderen tijdens het feest. Foto: BCC Media

Geïnspireerde medegelovigen

Het feest was een grote inspiratie voor de kijkers. Het was een aansporing tot persoonlijke trouw aan Jezus’ woorden in het dagelijks leven, en om de boodschap te helpen vertellen aan de mensen in je omgeving. Het enthousiasme werd ook weerspiegeld in een grote geversvreugde: meer dan 20 miljoen Noorse kroon werd ingezameld voor het zendingswerk.

“Het is ongelooflijk inspirerend om te ervaren waar we samen toe in staat zijn en wat we kunnen bereiken als visie en techniek worden gecombineerd,” zegt Schöll. “In de toekomst zal dit een grote investering zijn waarvan we hopen dat zowel kinderen en jongeren binnen de geloofsgemeenschap, als christenen over de hele wereld, veel plezier zullen hebben.”

Paneldiscussie met Kåre J. Smith tijdens het feest. Hier werd onder meer het belang benadrukt van het werken met de kinderen, dat ze goedheid en geborgenheid in de gemeenten moeten ervaren. Foto: BCC Media

Dit artikel is uit het Noors overgenomen van bcc.no: Misjonsfest 2021: «Vår digitale framtid»


*Voetnoot

Number of active video gamers worldwide from 2015 to 2023

Distribution of video gamers in the United States in 2020, by age group

2020 Essential Facts About the Video Game Industry

 

Privacy Instellingen

Deze website maakt gebruik van noodzakelijke cookies om de website goed te laten functioneren en analytische cookies om het gebruik van de website te meten. Deze cookies zijn geanonimiseerd en gebruiken geen persoonsgegevens.
Ook maken we gebruik van cookies om sociale media (Youtube, Twitter, Facebook, Google+, Instagram) te integreren in de website. Daarmee kunnen deze netwerken jouw internetgedrag volgen middels 'tracking'. Je kunt zelf kiezen of je dit wil of niet. Pas hier je privacy instellingen aan.

Privacyverklaring | Sluiten
Privacy Instellingen